Dziennikarze hongkońskiej telewizji masowo rezygnują po zwolnieniu 40 współpracowników

Kilkunastu dziennikarzy złożyło rezygnacje w proteście przeciwko masowym zwolnieniom w redakcji i-Cable. Zdjęcie: the Stand News. Wykorzystano za zgodą.

Kilkudziesięciu dziennikarzy Hong Kong Cable Television Limited, dużej telewizji płatnej w Hongkongu, zrezygnowało z pracy 1 grudnia w proteście po zwolnieniu 40 pracowników redakcji przez zarząd telewizji. Zwolnienia zostały uznane za polityczne prześladowania.

Wśród zwolnionych znalazł się szef działu chińskiego oraz cały zespół tworzący program News Lancet, który był wielokrotnie nagradzany. Przyczyną zwolnień według nadawcy są problemy finansowe. Ten argument odrzucają pracownicy redakcji.

W ramach protestu z pracy zrezygnował cały dział chiński, w sumie 12 osób, oraz kierownicy działów międzynarodowego i finansowego, a także naczelny redaktor wydania.

Telewizja Hong Kong Cable Television Limited, nazywana i-Cable, znana jest z wysokiej jakości dziennikarstwa śledczego na tematy Hongkongu i Chin kontynentalnych. Gdy w Wuhan wybuchła pandemia COVID-19, była jedyną redakcją z Hongkongu z korespondentami w mieście. Redakcja była chwalona za relacje z protestów przeciwko ustawie ekstradycyjnej w 2019 i 2020.

W programie News Lancet zajmowano się licznymi przypadkami brutalności ze strony policji w trakcie protestów, w tym w trakcie ataku motłochu na stacji metra Yuen Long, do którego doszło 21 lipca zeszłego roku. Ostatni odcinek nadany 24 listopada skupiał się na budzących wątpliwości badaniach opinii publicznej przeprowadzonych przez propekińskie sondażownie. Jedna z firm przyznała się do prowadzenia badań za pośrednictwem aplikacji WeChat, platformy społecznościowej szeroko bojkotowanej przez prodemokratycznych Hongkończyków.

Zwolnienia były nagłe i miały skutek natychmiastowy – zwolnieni zostali poinformowani, że muszą opuścić biuro jeszcze tego samego dnia. Zaskoczeni pracownicy zgromadzili się pod gabinetem szefa działu informacji, domagając się wyjaśnień. @galileocheng opublikował zdjęcia obrazujące tę sytuację:

@icablenews zwolniła 40 pracowników działu informacji. Załoga prowadzi rozmowy z dyrekcją. (Zdjęcie dostarczone)

Wśród zwolnionych znalazła się była zastępczyni redaktora wiadomości w dziale chińskim. W wywiadzie radiowym nadanym 2 grudnia odrzuciła twierdzenie zarządu, jakoby decyzja została podjęta ze względu na trudności finansowe. Zaznaczyła, że w sierpniu zarząd zwolnił ówczesnego dyrektora wykonawczego Funga Tak-hunga, a na jego miejsce przyjęto czterech nowych kierowników.

竟然會炒咗一個馮德雄換四個人返嚟?呢四個人人工點低,你都唔會抵得上一個馮德雄啦?

Zwolnienie jednego Funga Tak-hunga w zamian za cztery osoby w kadrze kierowniczej wyższego szczebla? Jak suma pensji tych czterech miałaby być niższa od pensji Funga?

Wong powiedziała, że nowy zarząd często zgłaszał żądania redaktorskie, między innymi dotyczące relacji na żywo z regularnych konferencji prasowych rzecznika prasowego chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych czy zmiany nagłówków. Według Wong pracownicy redakcji nie podporządkowali się takim żądaniom.

Stowarzyszenie dziennikarzy hongkońskich opublikowało komentarz dotyczący zwolnień:

Given the [New Lancet] team’s coverage of the police and the administration, it’s difficult not to see this as minimising sensitive reporting in the name of cost-cutting.

Zważywszy na produkcje zespołu [News Lancet] dotyczące policji i administracji trudno nie dostrzec, że jest to minimalizowanie raportów dotyczących wrażliwych tematów w imię cięcia kosztów.

@XinqiSu, korespondentka agencji AFP w Hongkongu, napisała na Twitterze:

Wraz z utratą programu News Lancet i przyszłej straty iCable China News wśród programów śledczych w hongkońskiej TV pozostały: RTHK – HK Connection (producentka z zarzutami) NOW TV – Now Report (tylko dla czterolatków) TVB – News Magazine & Sunday Report (bardziej podsumowujący niż śledczy)

W Internecie szeroko rozpowszechniano także obrazki i memy krytykujące zwolnienia:

Zwolnienie jest niewątpliwie upolitycznione. Dziennikarze i zespół donosili o korupcji i kłamstwach w Chinach. #KPCh nie chce, by ludzie znali prawdę, więc przez zwolnienia przekształcają i-Cable TV w jedną z tych chińskich tub propagandowych.

Źródło: Ah Yo „Kto boi się Lancet?”

Rozpocznij dyskusję

Autorzy, proszę Zaloguj »

Wskazówki

  • Wszystkie komentarze są moderowane. Nie wysyłaj komentarza więcej niż raz, gdyż może to zostać zinterpretowane jako spam.
  • Prosimy, traktuj innych z szacunkiem. Komentarze nieprzywoite, obraźliwe lub atakujące inne osoby nie będą publikowane.

Aktualizacje z Global Voices po polsku prosto do Twojej skrzynki!
nie jest wymagane
* = required field

Nie, dziękuję. Pokaż mi stronę.