Widzisz tę listę języków? Dzięki tłumaczeniom artykułów Global Voices, światowe media obywatelskie stają się dostępne dla wszystkich.

Dowiedz się o nas Tłumaczenia Lingu  »

Rosyjska telewizja państwowa edytuje Wikipedię, obwiniając Ukrainę za katastrofę samolotu MH17

The war in Ukraine moves to Wikipedia. Images mixed by author.

Wojna na Ukrainie dosięga Wikipedii. Zdjęcie – montaż autora.

Dzień po okropnej katastrofie samolotu pasażerskiego MH17 na terenie wschodniej Ukrainy, w której zginęło prawie 300 osób, spekulacje na temat tego, na kim spoczywa odpowiedzialność za zestrzelenie samolotu rozpoczęły się na dobre. Przywódcy Ukrainy, Rosji a także separatyści z Doniecka wzajemnie się obwiniają. Prezydent Poroszenko obwinia rebeliantów ze wschodniej Ukrainy i krytykuje ich za zaburzanie spokoju na granicy. Władimir Putin uważa, że za wszystko, co dzieje się na Ukrainie odpowiada rząd w Kijowie. Przywódca z Doniecka z kolei zaprzecza udziałowi w ataku na malezyjski samolot MH17 twierdząc, że winić należy ukraińskie siły lotnicze.

Nie ma się zatem co dziwić, że spór o to kogo należy winić za katastrofę na Ukrainie, przeniósł się nawet do Wikipedii. Jej edytorzy dokładają wszelkich starań, aby przedstawić argumenty odzwierciedlające ich wersję zdarzeń. Dziś rano, na rosyjskojęzyczniej stronie Wikipedii, pod hasłem katastrofy samolotów pasażerskich osoba z kijowskim adresem IP umieściła informację, że malezyjski samolot MH17 został zestrzelony „przez terrorystów Donieckiej Republiki Ludowej, przy użyciu systemu obrony przeciwlotniczej BUK, otrzymanej od Federacji Rosyjskiej”. Niecałą godzinę później, kolejna osoba, tym razem z moskiewskim adresem IP zredagowała artykuł, wprowadzając następujące zdanie: „Samolot został zestrzelony przez ukraińskich żołnierzy”.

Dzięki uruchomionemu niedawno na Twitterze botowi, który skanuje Wikipedię i alarmuje o wszelkich zmianach wprowadzonych w artykułach z adresu IP należącego do rosyjskich władz lub do agencji bezpośrednio im podlegającym, dowiadujemy się, że ostatni wpis w artykule został dokonany z komputera VGTRK, należącego do Wszechrosyjskiej Państwowej Agencji Telewizyjnej i Radiowej.

 Artykuł w Wikipedii dotyczący katastrof samolotów pasażerskich został edytowany przez VGTRK

Dyrektorem VGTRK jest nieoficjalnie uznany za szefa rosyjskiej propagandy, Dmitry Kiseljow, znany głównie z ostrej krytyki zarówno rządu w Kijowie, jak i Waszyngtonie. Podczas kryzysu krymskiego to właśnie on oświadczył na forum publicznym, że Rosja jest „jedynym krajem zdolnym obrócić Stany Zjednoczone w radioaktywne pogorzelisko”. W czerwcu bieżącego roku, w okolicach Ługańska dwóch dziennikarzy VGTRK zginęło z rąk miejscowych rebeliantów. Schwytany przez ukraińskich separatystów i przetrzymywany w Woroneżu pilot helikoptera, Nadia Sawczenko, obecnie znajduje się w rosyjskim areszcie tymczasowym pod zarzutem uczestnictwa w ataku, w wyniku którego zginęli reporterzy VGTRK.

System bot na Twiterze,@RuGovEdits, który wykrył zmiany wprowadzone przez VGTRK jest wzorowany na programie @CongressEdits, śledzącym zmiany wprowadzane do Wikipedii z adresów IP należących do Kongresu. Stworzony przez programowca Eda Summersa kod for CongressEdits, jest łatwym do skonfigurowania otwartym oprogramowaniem, które umożliwia śledzenie anonimowych zmian, wprowadzonych z różnych adresów IP.

1 komentarz

Dołącz do komentujących

Autorzy, proszę Zaloguj »

Wskazówki

  • Wszystkie komentarze są moderowane. Nie wysyłaj komentarza więcej niż raz, gdyż może to zostać zinterpretowane jako spam.
  • Prosimy, traktuj innych z szacunkiem. Komentarze nieprzywoite, obraźliwe lub atakujące inne osoby nie będą publikowane.

Aktualizacje z Global Voices po polsku prosto do Twojej skrzynki!

Nie, dziękuję. Pokaż mi stronę.